واکسن BCG می‌تواند پاسخ ایمنی را در دیابت نوع 1 تصحیح کند

12 ژوئن 2017- نتایج یک پژوهش بالینی جدید بر روی واکسن دیابت نوع 1 در هفتاد و هفتمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه گردید.

 واکسن ژنتیکی bacillus Calmette-Guerin یا BCG توانست دیابت نوع 1 پیشرفته را در موشها معکوس نماید، این واکسن توانست پاسخ سیستم ایمنی را به سلولهای بتا تصحیح کند.

 این یافته‌ها که حاصل یک پژوهش بالینی برای تایید این واکسن توسط FDA است توسط مدیر این تحقیقات پرفسورDenise Faustman، مدیر آزمایشگاه ایمونوبیولوژی بیمارستان عمومی ماساچوست، در این نشست علمی ارائه گردید.

 واکسن BCG بر اساس یک گونه از باکتریهای بی ضرر مرتبط با باکتریهایی که علل ایجاد سل(مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) هستند، ساخته شده است، این واکسن همچنین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان سرطان مثانه تایید شده است.

 پرفسور فاسمتن توضیح داد که واکسن BCG می‌تواند بیان دائمی ژنی را القاء کند که سبب بازیابی سلولهای Tیا Tregs می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا از حمله‌ی سیستم ایمنی به سلولهای بتا که مشخصه‌ی دیابت  نوع 1 می‌باشد، جلوگیری کنند.

 پرفسور فاستمن افزود: BCG بسیار جالب است، چرا که بسیاری از جنبه‌های ایمونولوژیک که دانشمندان برای دهه‌ها در حال تحقیق بر روی آن بودند از جمله Tregs و فرضیه‌ی بهداشتی (hygiene hypothesis) را به خدمت می‌گیرد.

 به نظر می‌رسد تکرار واکسیناسیون با BCG، موجب روشن شدن دائمی ژنهای Tregمی‌گردد، اثر مفید این واکسن بر پاسخ ایمنی میزبان، دهه‌ها "تکامل مشترک انسان با میکو باکتری ها"، را که به دلیل روش جدید تغذیه‌ای وعادات زندگی امروزی از بین رفته است، مجدداً به شکل جدیدی ارائه می‌دهد.

محققان در سراسر جهان به بررسی مزایای Tregs پرداخته اند، اما فاستمن می‌گوید: مشکل درمان‌های فعلی، عدم دستیابی به نتایجی دراز مدت است، با این حال واکسن BCG می‌تواند Tregs‌ها را بازیابی کند، این تحقیق تصویری شفاف‌تر از نحوه‌ی عملکرد این واکسن برای تنظیم مجدد سیستم ایمنی در بیماری دیابت نوع 1 ارائه داده است.

 تیم دکتر فاسمتن اولین گروهی بودند که معکوس شدن دیابت نوع 1 را در موشها توسط واکسن BCG و بدنبال آن در فاز اول پژوهش بالینی بر روی انسان مستند کرد. انتظار می‌رود نتایج طولانی مدت این مطالعه، در اواخر سال جاری منتشر گردد.

در حال حاضر دانشمندان از 150 بیمار برای فاز دوم این پژوهش به منظور ارزیابی تکرار واکسناسیون توسط BCG برای بهبود یا حتی معکوس شدن دیابت نوع 1 در بزرگسالان، در حال ثبت نام هستند. اوایل سال جاری یک شرکت زیست فناوری بلژیکی بنام Imcyse اعلام کرد که آنها در حال آغاز آزمایشات انسانی بر روی یک واکسن دیگر برای دیابت نوع 1 هستند که انتظار می رود نتایج آن تا سال 2018 مشخص شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/bcg-vaccine-could-restore-proper-immune-response-in-type-1-diabetes-92725826.html